Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
BMW i5 M60 xDrive
BMW i5 M60 xDrive Touring
BMW i7 M70 xDrive
BMW M760e xDrive
OVERZICHT VAN DE ONTWIKKELING VAN DE BMW M MODELLEN.
Passie voor de autosport, exclusiviteit en perfectie – volg ons door bijna 50 jaar BMW M wagens! Wij presenteren u wagens van de legendarische BMW M1 over de M3 tot de huidige BMW M8 met een buitengewoon vermogen en de mogelijkheid om de modellen met de uitrustingen van BMW Individual en BMW M Performance Parts precies aan uw eigen karakter aan te passen.
OVERZICHT VAN DE ONTWIKKELING VAN DE BMW M MODELLEN.
Passie voor de autosport, exclusiviteit en perfectie – volg ons door bijna 50 jaar BMW M wagens! Wij presenteren u wagens van de legendarische BMW M1 over de M3 tot de huidige BMW M8 met een buitengewoon vermogen en de mogelijkheid om de modellen met de uitrustingen van BMW Individual en BMW M Performance Parts precies aan uw eigen karakter aan te passen.
DE BMW M1 (E26).
De eerste door het toenmalige BMW Motorsport GmbH ontwikkelde wagen fascineert op het einde van de jaren zeventig met zijn tijdloze wigvorm. De vorm is ontworpen door designlegende Giorgio Giugiaro en is gebaseerd op de BMW Turbo, een studie uit 1972 van BMW designer Paul Bracq met jarenlange staat van dienst. De smalle nieren, de uitklapbare koplampen en de scherp getekende lijnen verbinden esthetiek en dynamiek. Maar ook het vermogen is legendarisch: hij is tot 1983 de snelste Duitse seriewagen. De supersportwagen met middenmotor haalt een topsnelheid van duidelijk boven de 260 km/u en sticht zo de traditie van M wagens voor de weg.
Van 1979 tot 1981 werden slechts 460 exemplaren met de hand gebouwd. Wie het geluk heeft om met eentje te kunnen rijden, is vol van de buitengewone rijeigenschappen, de formidabele dynamiek in bochten en de snel in de toeren klimmende 3,5-litermotor.
Productieperiode: 1978 – 1981
Motor: 3,5 liter (204 kW)[1], 6-cilinder-in-lijn
Lengte/breedte/hoogte: 4.359 mm/1.824 mm/1.138 mm
BMW 1 REEKS M COUPÉ (E82).
Hoewel de BMW 1 Reeks al sinds 2004 bestuurders overtuigt die ook in een compacte wagen een sportief karakter en uitstekende rijeigenschappen op prijs stellen, is de BMW 1 Reeks M Coupé pas sinds 2011 verkrijgbaar. Twee turbocompressoren geven de 6-cilinder-in-lijn benzinemotor een vermogen van 250 kW (340 pk), dat in combinatie met de korte wielbasis en de in vergelijking met de gewone BMW 1 Reeks grotere spoorbreedte een rijgevoel van buitengewone dynamiek creëert. Meer dan 6.300 stuks worden tegen 2012 gebouwd. Drie jaar later knoopt de BMW M2 aan bij deze traditie en zet hij het concept voort van een compacte wagen met de beste eigenschappen van een sportwagen.
Productieperiode: 2011 – 2012
Motor: 3,0 liter (250 kW, 340 pk)[1], 6-cilinder-in-lijn
Lengte/breedte/hoogte: 4.380 mm/1.803 mm/1.420 mm
DE BMW M2 (F87, G87).
Als opvolger van de BMW 1 Reeks M Coupé zet de BMW M2 sinds 2015 de lijn van de dynamische en krachtige compacte coupés voort die aan de basis liggen van de BMW 2002 Turbo en de BMW M3 (E30).
Dat blijkt al uit de opvallende, zelfbewuste buitenkant van de wagen met breed uitgebouwde spatborden en de grote luchtinlaten in de voorschort. De 6-cilinder turbobenzinemotor overtuigt met soepelheid en kracht, die als optie via een versnellingsbak met dubbele koppeling op de weg wordt overgebracht. Vanaf 2018 neemt de BMW M2 Competition het over met een bijkomend vermogen van 30 kW (40 pk), enkel overtroffen door de tot 2.200 stuks beperkte M2 CS (Club Sport), waarvan de motor 331 kW (450 pk) levert. In elke uitvoering zorgt de M ophanging voor zuivere, heldere rijeigenschappen, precieze controle en rijplezier.
De 2de generatie van de BMW M2 verschijnt in 2022, het 50ste jubileumjaar van BMW M GmbH – en is met zijn onmiskenbaar M karakter een eerbetoon aan het pure autosportgevoel. Met een nieuw uitdrukkingsvol exterieur in klassiek volumedesign, compacte verhoudingen en een expressieve stand belooft hij puur rijplezier met maximale controle. Perfect afgestelde ophangingscomponenten van BMW M en een krachtige BMW M TwinPower Turbo 6-cilinder benzinemotor maken dankzij indrukwekkende prestatiecijfers van 338 kW (460 pk) een acceleratie van 0–100 km/u vanaf 4,1 seconden en een topsnelheid van 250 km/u mogelijk.
Productieperiode BMW M2:2015 – vandaag, M2 Competition: 2018 – 2020, M2 CS: 2020
Motor: 3,0 liter (338 kW, 460 pk)[1], 6-cilinder-in-lijn
Lengte/breedte/hoogte: 4.580 mm / 1.887 mm / 1.403 mm
DE BMW M3 (E30/2S, E30/2SC, E36/2S, E36/2CS, E36/4S, E46/2S, E46/2CS, E90/92/93, F80, G80 CS).
Oorspronkelijk moest de BMW M3 (E30/2S, E30/2SC) de wegversie van een racewagen zijn, maar de interesse is zo overweldigend dat heel wat meer dan de nodige 5.000 exemplaren voor toelating bij Groep A verkocht worden. De buitenkant geeft al blijk van extreme dynamiek met de breed uitgebouwde spatborden, de iconische achterspatborden en de nieuw vormgegeven C-stijl. Maar ook binnenin is alles voorzien wat in de racesport zijn waarde bewezen heeft: geventileerde remschijven, de sportversnellingsbak met de linksonder gemonteerde eerste versnelling, de 4-cilinder benzinemotor van 2,3 liter met een vermogen van 200 pk (143 kW).
Terwijl de raceversie van overwinning naar overwinning rijdt, overtreft de BMW M3 in de verkoop alle verwachtingen: de wagen, inclusief de cabrioversie, wordt meer dan 18.000 keer verkocht. Daarbij komen bovendien de vernieuwde Evolution-versie van 220 pk (154 kW) en de BMW M3 Sport Evolution met een cilinderinhoud van 2,5 liter en 238 pk (166 kW).
In 1992 zet de tweede generatie van de BMW M3 (E36) het succesverhaal voort. De wagen ziet er duidelijk volwassener uit met slechts enkele aanpassingen ten opzichte van het normale model: bijvoorbeeld de aerodynamisch geoptimaliseerde M buitenspiegels. Onder de motorkap zijn de aanpassingen echter radicaal: de 6-cilinder-in-lijn benzinemotor van 286 pk (210 kW) met variabele bovenliggende nokkenassen (VANOS-systeem) maakt een adembenemende acceleratie mogelijk, en vanaf 1995 heeft de modelupdate niet alleen een 200 cm3 grotere cilinderinhoud, maar ook een vermogen van 321 pk (236 kW).
Tegen de eeuwwisseling komt de BMW M3 (E46) in zijn derde editie naar de showrooms, een jaar later volgt de BMW M3 Cabrio. Ze zetten het basisidee van de BMW M3 voort om zo weinig mogelijk gewicht met zo veel mogelijk rijdynamiek te combineren. Met 343 pk (252 kW) zijn rijprestaties mogelijk die het M DNA waardig zijn. Aan de buitenkant onderscheiden coupé en cabrio zich van het standaardmodel door het bredere spoor, de kieuwen op het voorste spatbord en de powerdome op de motorkap.
In de van 2007 tot 2013 gebouwde BMW M3 zorgen meteen meerdere vernieuwingen voor furore: zoals bij de normale modellen zijn nu drie koetswerkvarianten verkrijgbaar – Berline (E90), Coupé (E92) en Cabrio (E93). Voor het eerst heeft een BMW M3 een V8-motor. De vierlitermotor levert 420 pk (309 kW) en haalt een toerental tot 8.300 toeren per minuut – de seriemotor met het hoogste toerental die BMW ooit gebouwd heeft! Met het optionele M Driver’s Package haalt de wagen zo een topsnelheid van 280 km/u.
De vijfde generatie van de BMW M3 (F80) zet vanaf 2014 opnieuw in op een 6-cilinder-in-lijn benzinemotor, die voor het eerst in een M3 met turbocompressoren is uitgerust. De motor geeft zijn maximumkoppel al bij 1.850 t/min vrij en maakt zo vanuit vrijwel elke positie harde sprints mogelijk. De berline is de enige koetswerkvorm van de 431 pk (317 kW) sterke BMW M3 – de bijbehorende coupé en cabrio heten nu M4. De spatbordverbredingen, de M buitenspiegels en het donkere M dak van carbon tonen ook aan de buitenkant dat deze wagen kan bogen op buitengewone rijeigenschappen en een uitzonderlijke rijdynamiek. Vanaf 2016 is de BMW M3 Competition verkrijgbaar, met een motor van 450 pk (331) kW en met standaard adaptieve M ophanging.
En in 2018 werd de BMW M3 CS drie maanden lang gebouwd, met een motor van nog eens 7 kW (10 pk) meer en dus een vermogen van 460 pk (338 kW).
Sinds 2021 is de BMW M3 (G80) verkrijgbaar, waarvan het uiterlijk radicaal verschilt van dat van de standaardberline, want hij beschikt over de grote, rechtopstaande nieren. Hij zet het concept van de combinatie van sportiviteit, dynamiek en dagelijkse functionaliteit van de vorige BMW M3’s voort – de sportberline is met een manuele zesversnellingsbak en een motor van 480 pk (353 kW) uitgerust; in de eveneens verkrijgbare BMW M3 Competition levert hij 510 pk (375 kW). De 8-traps M versnellingsbak Steptronic met Drivelogic maakt razendsnel schakelen mogelijk voor maximale rijdynamiek in combinatie met de precies afgestelde M ophanging.
In 2022 komt de BMW M3 Competition M xDrive Touring (G81) op de markt. Hij schrijft geschiedenis als de eerste M3 met een Touring carrosserie en M xDrive en combineert de overweldigende power van een BMW M3 met de flexibiliteit van een Touring.
De BMW M3 Competition M xDrive Touring (G81) biedt met zijn krachtige High-Performance M TwinPower Turbo 6-cilinder-in-lijn benzinemotor met 375 kW (510 pk) en 8-traps M Steptronic transmissie met Drivelogic een maximaal sportief rijgedrag met topprestaties. Visueel maakt hij indruk met een expressief design met een brede stand op de weg en een onderstel met grote spoorbreedte. De extra grote nierengrille accentueert zijn opvallende karakter.
Ook bij het nieuwste lid van de BMW M3 familie zijn alle pijlen gericht op sportiviteit en individualiteit: in 2023 verschijnt de nieuwe uitvoering van de BMW M3 CS (G80) met een uitmuntende rijdynamiek, M xDrive vierwielaandrijving en 8-traps M Steptronic Sport transmissie met Drivelogic. Met koolstofvezel versterkte kunststoffen (CFK) en een lichtgewicht constructie maken hem 20 kg lichter dan de BMW M3 Competition met M xDrive. In combinatie met een vermogen van 405 kW (550 pk) heeft de BMW M3 CS (G80) de ultieme kwaliteiten voor het circuit. Het BMW Laserlight met gele accenten en CS-specifieke designelementen in exterieur en interieur benadrukken ook visueel de sportiviteit van dit exclusieve model.
in 2023 maakt de nieuwe editie van de BMW M3 CS (G80) indruk met een uitstekende rijdynamiek, M xDrive-vierwielaandrijving en een 8-traps M sportversnellingsbak Steptronic met Drivelogic. Dankzij met koolstofvezels versterkte kunststoffen (CFRP) en een intelligente lichtgewicht constructie valt het gewicht ongeveer 20 kg lager uit dan bij de BMW M3 Competition met M xDrive. In combinatie met een vermogen van 405 kW (550 pk) demonstreert de BMW M3 CS (G80) ultieme racekwaliteiten. Het BMW Laserlight met gele iconen en CS-specifieke designelementen voor exterieur en interieur onderstrepen ook visueel de sportiviteit van dit speciale model.
Productieperiode BMW M3: 1986 – vandaag
Motoren: 2,3 – 4,0 liter (143 – 405 kW, 200 – 550 pk), 4-, 6-, 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.346 – 4.795 mm / 1.680 – 1.918 mm / 1.370 – 1.444 mm
DE BMW M4 (F82, F83, G82).
De BMW 4 Reeks vervangt de coupé uit de 3 Reeks en vormt een keerpunt. De duidelijk apart ontworpen wagen onderscheidt zich aanzienlijk van de BMW 3 Reeks – door zijn naar achteren geplaatste passagiersruimte, langere motorkap en kortere overhangen. Dat alles zorgt voor een expressievere, krachtigere verschijning. Dat geldt ook voor de BMW M4 Coupé, net als voor de uitvoeringen M4 Coupé Competition (2016 – 2020) met een vermogen van 450 pk (331 kW) en de M4 Coupé CS van 460 pk (338 kW) in 2017 en 2018. Ondertussen is de M4 verkrijgbaar als GTS Coupé (2017 – 2018), aangedreven door een motor van 500 pk (368 kW). De M4 Cabrio en de M4 Competition Cabrio zorgen voor een frisse wind. Alle wagens hebben dezelfde 6-cilinder benzinemotor van 3,0 liter met een bi-uitlaatgasturbocompressor.
De tweede generatie, duidelijk langer en breder, legt met de naar voren hellende dubbele nieren duidelijke visuele accenten. In de M4 levert de 3,0 liter-benzinemotor met 6 cilinders 480 (manuele versnellingsbak) of 510 pk (automatische 8-versnellingsbak) (353 of 375 kW) en haalt hij met het optionele M Driver’s Package een snelheid van 290 km/u. Dynamiek en wendbaarheid worden geaccentueerd door een precies, compromisloos design.
Productieperiode BMW M4: 2014 – vandaag
Motoren: 3,0 liter (317 – 375 kW, 431 – 510 pk)[1], 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4671 – 4794 mm / 1870 – 1887 mm / 1383 – 1394 mm
DE BMW M5 (E28S, E34S, E34/5S, E39S, E60, E61, F10, F90).
De eerste BMW M5 (E28S) verschilde in 1985 visueel nauwelijks van de standaardberline. De met de hand vervaardigde wagens beschikken echter over de geactualiseerde motor uit de BMW M1 en halen zo een snelheid van meer dan 250 km/u. Daarmee is met meer dan 2.200 gebouwde exemplaren de basis gelegd voor de topversie van een van de meest succesvolle sportberlines.
In 1988 komt met het nieuwe BMW 5 Reeks-model ook een nieuwe M5 (E34S). Die levert in het begin 315 pk (232 kW), maar in 1992 worden de motoren aangepast. Nu halen ze uit een cilinderinhoud van 3,8 liter een vermogen van 340 pk (250 kW) – en in een kleine uitgave van minder dan 900 exemplaren is de wagen ook beschikbaar als M5 Touring. Dankzij het onberispelijke rijgevoel en de hoge precisie bij het sturen komt ook deze M5 in elke situatie superieur voor de dag.
In de jaren 1998 tot 2003 verovert de BMW M5 (E39S) de wegen met een 8-cilinder motor, met een cilinderinhoud van vijf liter en een vermogen van 400 pk (294 kW). Hij is op dat moment het schoolvoorbeeld van een sportberline – geschikt voor elke situatie, en toch dankzij de rijprestaties en de dynamiek een match voor bijna elke sportwagen.
Het vervolgmodel (E60) komt pas in 2005 in de showrooms, gevolgd door de Touring-versie (E61) in 2007, die ook de laatste M5 in deze koetswerkvorm is. Uitgerust met een 10-cilinder motor versnelt zijn vermogen van 507 pk de wagen met het als optie verkrijgbare M Driver’s Package tot 305 km/u.
In 2011 voorziet BMW M GmbH de M5 (F10) voor het eerst van een motor met dubbele turbocompressor. De motor levert 560 pk (412 kW) en is op dat moment het krachtigste model in het gamma van BMW. Twee jaar later is het eerste M5 Competition-model verkrijgbaar met een lichte vermogenstoename tot 575 pk (423 kW). In 2014 levert de 8-cilinder in het speciale model “30 Years M5” na een revisie 600 pk (441 kW). Buitengewoon is het feit dat het maximumkoppel tussen 1.500 en 5.750 toeren per minuut paraat is – zo is in haast elke situatie het acceleratievermogen volledig beschikbaar.
De huidige BMW M5 (F90) blijft sinds 2017 trouw aan de productlijn en combineert de typische M sportiviteit met comfort en elegantie van de BMW 5 Reeks Berline. Met de motor uit de vorige M5, de nieuwe vierwielaandrijving M xDrive en een 8-traps M versnellingsbak Steptronic zijn krachtige acceleraties en een uitstekende dynamiek typische eigenschappen van deze wagen van BMW M GmbH. Enkel in 2018 overtroffen door de BMW M5 Competition, die 18 kW (25 pk) meer levert en dus 625 pk (460 kW) op de weg overbrengt. En de BMW M5 CS (Competition Sport) is beperkt tot een productieperiode van één jaar. Met zijn vermogen van 635 pk (467 kW) accelereert hij in 3,0 seconden van 0 tot 100 km/u. Carbondelen reduceren het gewicht van de extreem sportieve berline, die als optie pas bij 305 km/u elektronisch wordt begrensd.
Productieperiode BMW M5: 1985 – 1995, 1998 – 2003, 2005 – vandaag
Motoren: 3,5 – 5,0 liter (302 kW, 410 pk)[1], 6-, 8- & 10-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4620 – 4966 mm / 1700 – 1903 mm / 1400 – 1512 mm
DE BMW M6 (E63, E64, F06, F12, F13).
Al in 1984 loopt de voorouder van de M6 van de band, de BMW M635CSi. Uitgerust met de vernieuwde motor uit de BMW M1 maakt zijn vermogen van 286 pk (210 kW) van de door Paul Bracq ontworpen coupé een van de snelste sportwagens die op dat moment verkrijgbaar zijn.
In 2005 brengt BMW na het aflopen van de BMW 8 Reeks (E31) opnieuw een coupé in de luxeklasse op de markt. Ontworpen onder Chris Bangle is de wagen uitgerust met alles wat typisch is voor een M Coupé: een buitengewoon krachtige 10-cilinder motor van 507 pk (373 kW), een karaktervol en zelfbewust design en een regelbare ophanging die zowel comfort als exacte precisie en rijdynamiek garandeert. Dat geldt zowel voor de gesloten als voor de cabrio-versie van de wagen.
In 2012 wordt de opvolger voorgesteld. De motor heeft nu twee cilinders minder, maar duidelijk meer vermogen. De V8-benzinemotor met dubbele turbocompressor levert 560 pk (412 kW), als M6 Competition 575 pk (423 kW). De motor van de Competition Coupé wordt midden 2015 vernieuwd en brengt zo via de zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling 600 pk (441 kW) op de weg over. Met het als optie verkrijgbare M Driver’s Package haalt de BMW M6 een snelheid van 305 km/u. Deze rijprestaties worden bereikt door de Coupé, de Cabrio en de vanaf 2013 verkrijgbare Gran Coupé.
Productieperiode BMW M6: 2005 – 2018
Motoren: 4,4 – 5,0 liter (373 – 441 kW, 507 – 600 pk)[1], 8- & 10-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4871 – 4898 mm / 1855 – 1899 mm / 1372 – 1377 mm
DE BMW M8 COMPETITION (F91, F92, F93).
De M8 Coupé was er al bijna 30 jaar geweest: in het begin van de jaren negentig ontwikkelden BMW ingenieurs een prototype van de BMW M8 met een V12-motor op basis van de E31 Coupé.
Maar pas in 2019 verschijnt met de BMW M8 Competition Coupé (F92), de Cabrio (F91) en de Gran Coupé (F93) een BMW met die naam in de showrooms. Twee parallel geschakelde turbocompressoren bieden de 8-cilinder een vermogen van 625 pk (460 kW), dat met het als optie verkrijgbare M Driver’s Package een snelheid van duidelijk boven de 300 km/u mogelijk maakt.
Maar ook als hij stilstaat is de BMW M8 de perfecte combinatie van sportiviteit en luxe. De radicale lijnvoering is dynamisch en toch uiterst elegant. Details zoals het radiatorrooster in zwart chroom of de spiegelbehuizingen in Schwarz hochglänzend zorgen voor een sportief karakter. Dat wordt onder meer onderstreept door het standaard carbondak. Daarnaast zorgt de adaptieve M ophanging, die zich aan elke rijsituatie aanpast en de BMW M xDrive ondersteunt, voor een onvergelijkbare rijdynamiek. In de Coupé, de Cabrio of de vierdeurs Gran Coupé – deze wagens bieden in elk opzicht superlatieven.
Productieperiode BMW M8 Competition: 2019 – vandaag
Motoren: 4,4 liter (460 kW)[1], 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4867 – 5098 mm / 1907 – 1948 mm / 1353 – 1420 mm
DE BMW X3 M COMPETITION (F97).
Voor het eerst is in 2019 een BMW X3 als M variant verkrijgbaar. Met de bijzonder krachtige BMW M TwinPower Turbo 6-cilinder benzinemotor met dubbele turbo accelereert de wagen in ruim 4 seconden van 0 tot 100 km/u, sinds de revisie in 3,8 seconden. Een M xDrive vierwielaandrijving met actief M differentieel zorgt ervoor dat het vermogen van 480 pk (353 kW) in elke omgeving zijn kracht kan ontplooien – een fascinerende combinatie van X en M DNA. Hetzelfde geldt voor de BMW X3 M Competition-variant met 510 pk (375 kW).
Ook aan de buitenkant toont de BMW X3 M zijn prestatievermogen. De horizontale schouderlijn verbindt de zelfbewuste voorkant met de opvallende achterkant. De nieren in Schwarz hochglänzend en de M kieuwelementen aan de zijkanten met hun driedimensionale structuren wijzen al aan de buitenkant op de hoogwaardige technologie die in het interieur van de wagen wacht: bijvoorbeeld de M sportzetels voor buitengewone zijdelingse steun of de M decoratieve lijsten in Carbon. Zo is de wagen steeds klaar om zijn kunnen op elk terrein te laten zien.
Productieperiode BMW X3 M: 2019 – vandaag
Motoren: 3,0 liter (353 – 375 kW, 480 – 510 pk)[1], 6-cilinder-in-lijn
Lengte/breedte/hoogte: 4726 mm / 1897 mm / 1669 mm
DE BMW X4 M (F98).
Met de tweede generatie van de BMW X4 komt in 2019 het M model in de handel. De sportieve elegantie van het basismodel wordt hier nog duidelijker en preciezer uitgevoerd: van de exclusieve designelementen van het optionele M Carbon exterieurpakket (sinds de modelvernieuwing niet meer verkrijgbaar, maar wel afzonderlijke CFRP-elementen) van de luchtinlaten in de bumper tot of de spiegelbehuizingen benadrukken het atletische karakter van de SUV-coupé-cross-over. Met de BMW X3 M deelt de wagen de technische basis en de motoren: de BMW X4 M beschikt over 480 pk (353 kW), de X4 M Competition over 510 pk (375 kW) en na de modelupdate over een enorm koppel van 650 Nm. Dankzij het als optie verkrijgbare M Driver’s Package bereiken de wagens topsnelheden van 280 resp. 285 km/u. De BMW X4 M combineert zo uitstekende prestaties en exclusiviteit met een expressief temperament.
Productieperiode BMW X4 M: 2019 – vandaag
Motoren: 3,0 liter (353 – 375 kW, 480 – 510 pk)[1], 6-cilinder-in-lijn
Lengte/breedte/hoogte: 4758 mm / 1927 mm / 1618 mm
DE BMW X5 M (E70, F85, F95).
De tweede generatie van de eerste sport SUV van BMW werd in 2009 aangepakt door BMW M GmbH, met als resultaat de eerste BMW X5 M (E70). Met twee turbocompressoren levert de 4,4 liter V8 benzinemotor, een van de meest gebruikte M motoren, 408 kW (555 pk). Samen met de X6 M is dit de eerste keer dat een BMW M model xDrive vierwielaandrijving heeft. De BMW heeft een subtiele uitstraling en de klassieke M rijdynamiek.
Dit wordt samen met de 4,4 liter Twin Turbo motor overgenomen door de opvolger (F85), die via de nieuwe 8-traps M transmissie 422 kW (575 pk) op de weg overbrengt. De verbeterde aerodynamica van de derde generatie BMW X5 doet de rest, samen met typerende M elementen zoals de luchtinlaten.
De volgende generatie van de BMW X5 (F95) combineert op meesterlijke wijze M en X genen, in de vorm van prestaties en rijdynamiek met luxueuze interieurs en comfort. De Twin Turbo 8-cilinder benzinemotor levert 441 kW (600 pk) voor de BMW X5 M en 460 kW (625 pk) voor de BMW X5 M Competition. Met het optionele M Driver’s Pack bereikt de SUV een topsnelheid van 290 km/h.
Productieperiode BMW X5 M: 2009 – 2013, 2015 – heden
Motoren: 4,4 liter (408 – 460 kW, 555 – 625 pk), 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.854 – 4.948 mm / 1.933 – 2.015 mm / 1.739 – 1.762 mm
DE BMW X6 M (E71, F86, F96).
In 2008 trekt de BMW X6 (E71) de aandacht als de eerste coupé/SUV crossover van BMW. Een jaar later overtuigt de BMW X6 M iedereen die het beste van twee werelden wil: SUV en sportauto; ongeremde dominantie en buitengewone rijdynamiek. De combinatie van M xDrive en de 4,4 liter M Twin Turbo 8-cilinder benzinemotor (408 kW/555 pk) geeft de SUV ongeëvenaarde atletische kwaliteiten – ongeacht de ondergrond.
In 2015 staat de tweede generatie X6 M (F86) klaar om het stokje over te nemen, met de bekende 4,4 liter Twin Turbo motor van de M5 en X5 M, met een vermogen van 423 kW (575 pk). Met het optionele M Driver’s Pack combineert de BMW het coupéachtige silhouet met grote luchtinlaten en bereikt hij een topsnelheid van 280 km/h.
De modelwissel in 2019 brengt de X6 M Competition (F96). Die brengt zijn formidabele vermogen van 460 kW (625 pk) met M xDrive met Actief M Sperdifferentieel op de weg en combineert de voordelen van achter- en vierwielaandrijving. Exclusieve M highlights, zoals de zwarte grille of de M nieren met geïntegreerd M logo, benadrukken het kenmerkende uiterlijk nog verder. De BMW X6 M combineert luxe met superioriteit en extreme sportiviteit – een buitengewone combinatie!
Productieperiode BMW X6 M: 2009 – heden
Motoren: 4,4 liter (408 – 460 kW, 555 – 625 pk), 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.876 – 4.948 mm / 1.983 – 2.019 mm / 1.684 – 1.695 mm
DE EERSTE GENERATIE.
(BMW G09)
Uitgerust met moderne plug-in-hybridetechnologie brengt de BMW XM dankzij zijn nieuw ontwikkelde V8-motor een sportief vermogen van 480 kW (653 pk) op de weg over en maakt hij met een zuiver elektrisch rijbereik (WLTP) tot 83 km tegelijk bijna geruisloos en emissievrij rijden mogelijk.[2]
Ook visueel tonen de grote en krachtige verhoudingen al van ver zijn compromisloze eigenheid. Met het nieuwe, onmiskenbare design van de voorkant bevestigt het merk BMW M zijn plaats in het luxesegment.
De fascinerende aanzet om de BMW M en BMW X-elementen samen met de compromisloze luxeambities tot iets volkomen nieuws te combineren, wordt ook in het interieur van de BMW XM consequent voortgezet. Het voorste gedeelte is gericht op prestaties. Typisch voor BMW M staat de bestuurder duidelijk centraal. Het nieuwe weergaveconcept van het BMW Curved Display slaat een brug tussen de traditionele oriëntatie op de bestuurder en de moderne digitaliteit.
Tegenover de maximale oriëntatie op de bestuurder in het voorste gedeelte staat achterin een gezellige en luxueuze loungesfeer. Hier worden de passagiers verwelkomd in een toevluchtsoord met celebrity-karakter met hoogwaardige materialen, oppervlakken en uitdrukkingsvolle oppervlakken en expressieve details. Een visueel hoogtepunt achterin is het dak met driedimensionale prismastructuur. Samen met de sfeerverlichting laat dit element het samenspel van vooruitstrevende luxe en comfort op indrukwekkende wijze tot uiting komen.
Productieperiode: Vanaf eind 2022
Motoren: verbrandingsmotor 4,4-liter 230–430 kW (313–585 pk)[1][3], 6- en 8-cilinder motor + elektromotor 145 kW (197 pk)[3][4][5], systeemvermogen 350–550 kW (475–748 pk)[1][3][4][5][6]
BMW i7 M70 (G70).
In 2022 presenteerde BMW met de BMW i7 het nieuwe gezicht van de luxeklasse. Een jaar later wordt met de BMW i7 M70 de e-mobiliteit van de nieuwe luxeklasse gecombineerd met krachtige M high performance: dankzij een krachtige 485 kW (659 pk) accelereert de performante motor de wagen in slechts 3,7 seconden van 0 tot 100 km/u. De standaard inbegrepen Executive Drive Pro zorgt met Integral Active Steering en adaptieve luchtvering op 2 assen voor nog meer rijdynamiek. Tegelijkertijd geniet u met de innovatieve BMW eDrive-technologie van de voordelen van lokaal emissievrij nagenoeg geruisloos en emissievrij rijden. Lichtgewichtmaatregelen en een aerodynamisch design zorgen voor een maximale efficiëntie en een zuiver elektrisch rijbereik van 490–559 km[2] (WLTP), waarmee u gemakkelijk elke dagelijkse bestemming bereikt.
Het exterieur brengt het prestatievermogen van de BMW i7 M70 visueel op indrukwekkende wijze naar buiten. Met de uitgebreide M Shadow Line hochglänzend leggen uitrustingselementen in Schwarz hochglänzend exclusieve accenten en in combinatie met de aerodynamisch geoptimaliseerde M achterspoiler en de zwarte M sportremmen zorgen ze voor een sportieve toets.
Van voren gezien stralen de opvallende nieren in combinatie met de geënsceneerde nierverlichting Iconic Glow een sterke persoonlijkheid uit en zijn ze niet alleen 's nachts een absolute blikvanger. Het absolute unieke sellingpoint in exclusiviteit en elegantie wordt u geboden door de als optie verkrijgbare tweekleurige BMW Individual two-tone koetswerkkleuren.
Zo sportief en elegant als de BMW i7 M70 er aan de buitenkant uitziet, zo luxueus en comfortabel is hij aan de binnenkant: het interieur fascineert met hoogwaardige materialen zoals kasjmierwol en Swarovski-kristallen en innovatieve technologie zoals de BMW Interaction Bar en het BMW Curved Display. Achterin stuurt het 31,3" grote BMW Theatre Screen de passagiers op een visuele filmische reis, terwijl het in combinatie met de 4D-audio van het als optie verkrijgbare Bowers & Wilkins Diamond surround sound system ook akoestisch grenzen verlegt.
Productieperiode: sinds 2023
Motoren: 2 elektromotoren 485 kW (659 pk)
Lengte/breedte/hoogte: 5391 mm/1950 mm/1544 mm
Brandstofverbruik en CO2-emissie.
- Disclaimer reference invalid
[1] De bij de benzinemotoren vermelde waarden voor vermogen, rijprestaties en brandstofverbruik gelden bij gebruik van een brandstofkwaliteit van RON 98. Gegevens over het brandstofverbruik hebben betrekking op gebruik met referentiebrandstof volgens (EC) 2018/1832. De benzinemotoren zijn geschikt voor een brandstofkwaliteit van RON 91 en hoger, met een maximaal ethanolaandeel van 10% (E10). Het gebruik van een brandstofkwaliteit van minimaal RON 95 wordt aangeraden. Voor high-performance-modellen beveelt BMW het gebruik van een brandstofkwaliteit van RON 98 aan.
[2] De actieradius is afhankelijk van uiteenlopende factoren, zoals de individuele rijstijl, uitrusting van de auto, routecondities, buitentemperatuur en gebruik van verwarming/airconditioning en voorverwarming/-koeling (preconditioning-functie).
[3] Voorlopige waarden. Ontbrekende waarden waren nog niet bekend bij redactiesluiting.
[4] Bij Plug-in-Hybride modellen: vermogen afhankelijk van de laadstatus van de accu.
[5] Bij Plug-in-Hybride modellen: puur elektrisch rijden kan bij temperaturen onder het vriespunt pas na enkele kilometers rijden, als de accu de bedrijfstemperatuur heeft bereikt.
[6] Bestaat uit aandrijving door verbrandingsmotor (vermelde waarde) en elektromotor (tot de vermelde waarde). Elektrische aandrijving afhankelijk van de laadstatus van de accu.
[7] Kijk voor het gemiddelde brandstofverbruik, het gemiddelde stroomverbruik en de gemiddelde CO₂ emissie op de pagina met technische gegevens van het desbetreffende model, in de BMW Configurator op deze website of in de brochure. Of raadpleeg uw BMW dealer, die is u graag van dienst.
[8] Bij Plug-in-Hybride modellen: gewogen, gemiddeld (EC AC Charge Weighted)