BMW i7 xDrive60[1]: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 20,3–18,5; elektrisch rijbereik WLTP in km: 572–624
DE HUIDIGE BMW 7 REEKS.
De compromisloze combinatie van sportiviteit, rijdynamiek, luxe en comfort maakt de BMW 7 Reeks zo uniek. Met deze modellen uit de topklasse verdedigt BMW al vele decennia zijn toppositie, ook in het segment van de luxelimousines. Ontdek superieure soevereiniteit, exclusieve materialen en stijlvol design.
- 485 (659) kW (pk)
- 0–100 ab 3.7 Sek
BMW i7 M70 xDrive.
Prijs vanaf: 180.299,99 €
BMW i7 M70 xDrive[1]: Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 23,7–20,8; elektrisch rijbereik WLTP in km: 490–559
- tot 400 (544) kW (pk)
- 0–100 ab 4.7 Sek
BMW i7.
Prijs vanaf: 137.900,00 €
- 390 (530) kW (pk)
- 0–100 ab 4.7 Sek
BMW X7 M60i xDrive.
Prijs vanaf: 130.050,00 €
BMW X7 M60i xDrive[1]: Brandstofverbruik gecombineerd WLTP in l/100 km: 12,9–12,1; CO2-emissie gecombineerd WLTP in g/km: 292–273
- tot 280 (381) kW (pk)
- 0–100 ab 5.8 Sek
BMW X7.
Prijs vanaf: 100.880,00 €
- 420 (571) kW (pk)
- 0–100 ab 4.3 Sek
BMW M760e xDrive.
Prijs vanaf: 144.950,00 €
BMW M760e xDrive[1][2][3][4]: Brandstofverbruik gecombineerd WLTP in l/100 km: 1,4–1,1; CO₂-emissie gecombineerd WLTP in g/km: 31–25; verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 26,0–23,4; elektrisch rijbereik WLTP in km: 70–78
- 220 (299) kW (pk)
- 0–100 ab 5.8 Sek
BMW 740d xDrive.
Prijs vanaf: 113.950,00 €
BMW 740d xDrive[5]: Brandstofverbruik gecombineerd WLTP in l/100 km: 6,8–6,1; CO₂-emissie gecombineerd WLTP in g/km: 179–160
- 360 (489) kW (pk)
- 0–100 ab 4.8 Sek
BMW 750e xDrive.
Prijs vanaf: 122.399,99 €
BMW 750e xDrive[1][3][4][6]: Brandstofverbruik gecombineerd WLTP in l/100 km: 1,4–1,0; CO₂-emissie gecombineerd WLTP in g/km: 31–23; verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 26,2–23,4; elektrisch rijbereik WLTP in km: 71–80
ANDERE THEMA’S.
BMW ELEKTROMOBILITEIT.
BMW FINANCIAL SERVICES.
OVERZICHT VAN DE BMW 7 REEKS.
De BMW 7 Reeks staat al sinds de eerste generatie voor technologische innovatie in de topklasse. Met elke bouwreeks zet hij nieuwe maatstaven op het vlak van reiscomfort, rijdynamiek en veiligheid. De eerste BMW 7 Reeks is al verkrijgbaar met automatische airconditioning, cruise control en ABS. Als echte pionier heeft de BMW 7 Reeks als eerste zelfs standaard xenonlichten en een navigatiesysteem. De motoren van de BMW 7 Reeks zijn van meet af aan op uitstekende prestaties afgestemd en overtuigen over de hele lijn. Zo zorgt de luxelimousine al van bij het begin voor een look die in het geheugen blijft hangen.
DE EERSTE GENERATIE (E23).
1977 is het geboortejaar van de BMW 7 Reeks. Een wagen die ambitie, sportiviteit, technische innovatie en luxe op het hoogste niveau belichaamt. Als opvolger van de BMW reeks E3 beschikt hij over zescilindermotoren. Die overtuigen in elk vermogensniveau met een onvergelijkbare loopcultuur en performance en maken van de wagen de sportiefste limousine van de topklasse. Het design van het koetswerk is gebaseerd op een ontwerp van Paul Bracq. Aflopende voor- en achterpartijen en de lage gordellijn benadrukken de sportiviteit van de luxelimousines.
Al in 1978 zijn moderne uitrustingskenmerken zoals een elektronische automatische airconditioning en een cruise control verkrijgbaar voor het model. Vanaf 1979 is ook een antiblokkeerremsysteem (ABS) en een digitale motorelektronica beschikbaar. In datzelfde jaar worden ook alle motoren op benzine-injectie omgeschakeld.
In 1980 verschijnt met de BMW 745i het topmodel. Dat levert 185 kW (252 pk) en een topsnelheid van 227 km/u. Met de modelupdate in 1982 wordt de voorkant nog dynamischer. Ook een viertrapsautomaat en een vernieuwde ophanging worden in de BMW 7 Reeks ingebouwd. In negen jaar verlaten meer dan 270.000 wagens van de uiterst succesvolle reeks de fabriek. Ze zetten de zegetocht van de moderne topklasse-limousines van BMW voort.
Productieperiode: 1977–1986
Motoren: 2,5–3,4 liter (110–185 kW, 150–252 pk), 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.860 mm/1.800 mm/1.430 mm
DE TWEEDE GENERATIE (E32).
Het design van de BMW 7 Reeks wordt in de tweede generatie herwerkt onder leiding van Claus Luthe. Het valt op door zijn harmonieuze lijnvoering en dynamisch zelfbewuste stijlelementen. Zoals vooraan de brede nieren of de L-vormige achterlichten aan de imposante achterkant. De wagen beschikt standaard over ABS. Als optie zijn Park Distance Control en een dubbele beglazing verkrijgbaar voor een duidelijk lager geluidsniveau in het interieur en dampvrije ruiten.
Vanaf 1987 is de topklasse-limousine verkrijgbaar met een V12-motor van 5,0 liter. Met een krachtig vermogen van 220 kW (300 pk) is de motor de eerste in zijn soort in de Duitse autobouw na 1945. Het model is ook beschikbaar als lange versie voor maximaal comfort. Met exclusieve uitrustingen zoals een koelkastje en een autotelefoon brengt de nieuwe uitrustingsversie High Line de luxe in 1989 naar een nieuw niveau.
Voor het eerst in een seriewagen zijn vanaf 1991 als optie ook xenonlichten verkrijgbaar. Met de grote modelupdate een jaar later ronden twee V8-motoren met een cilinderinhoud van drie en vier liter het motoraanbod af. Tot 1994 verlaten ongeveer 310.000 exemplaren de fabriek.
Productieperiode: 1986–1994
Motoren: 3,0–5,0 liter (135–220 kW, 184–300 pk), 6-, 8- & 12-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.910–5.024 mm/1.845 mm/1.400–1.411 mm
DE DERDE GENERATIE (E38).
In 1994 komt de nieuwe generatie van de BMW 7 Reeks naar de showrooms. Hij fascineert door technische innovaties en is als eerste Europese wagen ooit met een navigatiesysteem uitgerust. Vanaf 1997 behoren zijdelingse airbags voor bestuurder en voorpassagier tot de standaarduitrusting. Een jaar later komen er hoofdairbags die de passagiers beschermen. Het design is breder en sportiever geworden, maar tegelijk ook eleganter.
Als eerste BMW 7 Reeks is hij met een dieselmotor verkrijgbaar. De 6-cilindermotor van 3,0 liter levert met behulp van de Common Rail-technologie 135 kW (184 pk). Vanaf 1996 rondt een 6-cilinder diesel met een cilinderinhoud van 2,5 liter en een vermogen van 105 kW (143 pk) het aanbod dieselmotoren naar beneden af. In 1999 vestigt de topklasse-limousine met een V8-dieselmotor en een vermogen van 180 kW (245 pk) nog een ander record. Daarmee is het model de krachtigste dieselwagen ter wereld.
Wat betreft performance is de 750i/750iL het krachtigste model. Met twaalf cilinders en een cilinderinhoud van 5,4 liter levert de motor een vermogen van 240 kW (326 pk). Bij de modelupdate van 1998 wordt het design uitgebreid met dynamischere koplampen en achterlichten. Daarnaast zijn er ook vernieuwde zijdrempels en iets bredere nieren. Het motorengamma wordt herwerkt, zodat de motoren efficiënter en tegelijk krachtiger worden. Vanaf 2000 is de BMW 7 Reeks bovendien drager van een nieuwe motortechnologie: de BMW 750hL wordt in beperkte serie geproduceerd en verbrandt waterstof. Naast de reguliere lange versie worden onder de benaming L7 ongeveer 900 wagens geproduceerd. Die zijn in totaal 39 centimeter langer dan de basisvariant. In totaal lopen ongeveer 327.000 modellen van deze BMW 7 Reeks van de band.
Productieperiode: 1994–2001
Motoren: 2,5–5,4 liter (105–240 kW, 143–326 pk), 6-, 8- & 12-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.984–5.374 mm/1.862 mm/1.425–1.435 mm
DE VIERDE GENERATIE (BMW E65, E67 en E68).
In 2001 verschijnt de BMW 7 Reeks als volledig nieuwe wagen. Het team van Chris Bangle is verantwoordelijk voor het ontwerp. Hier worden volledig nieuw vormgegeven koplampen gecombineerd met een karakteristiek afgetekend kofferdeksel. In het interieur krijgt de bestuurder met het iDrive-systeem een nooit eerder gezien bedieningsconcept. Daardoor neemt het aantal bedieningselementen af. Nu zijn de ongeveer 700 functies van de uitgebreide voertuigsystemen bereikbaar met één enkele knop. De knop kan worden gedraaid en in acht richtingen worden geduwd en ingedrukt. De boordcomputer maakt gebruik van het internet. De automatische zesversnellingsbak met een keuzehendel op het stuur is een wereldwijde première. De topmotor met 12 cilinders levert nu 327 kW (445 pk) uit een cilinderinhoud van zes liter.
Vanaf 2003 is de BMW 7 Reeks met Adaptive Headlights verkrijgbaar. Twee jaar later volgt de grote modelupdate. Visueel wordt de achterkant breder en de nieren groter. Bi-xenonkoplampen met een nog dynamischer design maken nu deel uit van de standaarduitrusting. Het iDrive-systeem wordt verbeterd en de bediening wordt nog efficiënter. In hetzelfde jaar volgt ook High Beam Assist en de nachtassistent BMW Night Vision, die de veiligheid in het donker verbetert.
Achter de verschillende typebenamingen gaan overigens de volgende voertuigvarianten schuil: de limousine (E65), de lange versie met een 14 centimeter langere wielbasis (E66), een uitvoering met speciale bescherming (E67) en de versie met waterstofaandrijving (E68).
Productieperiode: 2001–2008
Motoren: 3,0–6,0 liter (160–327 kW, 218–445 pk), 6-, 8- & 12-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 5.039–5.179 mm/1.902 mm/1.491 mm
DE VIJFDE GENERATIE (F01, F02).
Superieure rijdynamiek. Buitengewone présence. Uitzonderlijk reiscomfort. Bij zijn voorstelling in München bepaalt de BMW 7 Reeks een nieuwe standaard voor deze kwaliteiten. Het design ziet er al even elegant als sportief uit. Dankzij de lange motorkap, de lage daklijn en de dynamische verhoudingen. Een chroomstrip loopt over de hele achterkant. Hij accentueert samen met de achterlichten de breedte van de wagen.
In het interieur overtuigen exclusieve, hoogwaardige materialen en een groot aantal moderne hulpsystemen. Van de afstandsregeling over de Lane keeping assistant tot het BMW Head-Up Display. Voor extra veiligheid zorgen camera's die bijvoorbeeld het zicht naar achteren weergeven of ook een Surround View-functie mogelijk maken. Deze functie berekent een beeld van de wagen van bovenaf en garandeert zo een optimaal overzicht.
De ingebouwde diesel- en benzinemotoren garanderen sportieve prestaties. Daaronder motoren met dubbele turbocompressor met als topmodel de BMW 760i, met een V12-motor van maar liefst 400 kW (544 pk). Voor het eerst is in een BMW 7 Reeks ook een hybride aandrijving verkrijgbaar. De optionele vierwielaandrijving, de rolstabilisatie Adaptive Drive en Electronic Damper Control (EDC) dragen bij tot de typische rijdynamiek van BMW. Ze zorgen voor veilig en precies rijden.
De modelupdate van 2012 brengt een nieuw centraal display met een 3D-look, vernieuwde hulpsystemen zoals de LED High Beam Assist en vernieuwde, efficiëntere motoren.
Productieperiode: 2008–2015
Motoren: 3,0–6,0 liter (180–400 kW, 245–544 pk), 6-, 8- & 12-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 5.072–5.212 mm/1.902 mm/1.479 mm
DE ZESDE GENERATIE (G11, G12).
De vanaf 2015 gebouwde BMW 7 Reeks (G11) combineert een superieure dynamiek en precisie met een buitengewone présence en exclusieve luxe. Dat is al te merken aan de hoogwaardige lakkleuren met iriserende effecten. Maar ook aan het opvallende design van de achterkant. De vlakke LED-lichten zijn vanaf 2019 via een smalle lichtband met elkaar verbonden. In combinatie met de ver naar buiten geplaatste trapeziumvormige uitlaatpijpen zorgen ze voor een bijzonder zelfbewust voorkomen. Het koetswerk bestaat uit een samenstelling van CFRP (met koolstofvezels versterkte kunststof), staal en aluminium. Daardoor spaart hij heel wat gewicht uit. In de lange versie (G12) is een panoramisch dak verkrijgbaar, dat dankzij de schuif- en kantelfunctie voor veel lucht zorgt. Als Sky Lounge geeft het bovendien gekleurde afbeeldingen weer. Die harmoniëren perfect met de lichtaccenten op de B-stijl. Zodra u de BMW 7 Reeks nadert, begroet hij u met de “Welcome”-lichtenscenering.
Dankzij exclusieve, hoogwaardig verwerkte materialen ziet het interieur er bijzonder individueel uit. Bijvoorbeeld met de lederuitrusting Nappa inclusief stiksels “Cognac” of aanpasbare decoratieve lijsten en de hemelbekleding. Het entertainmentsysteem achteraan fascineert met een HD-aanraakscherm. In de Executive Lounge-variant genieten de passagiers achterin van maximaal zitcomfort dankzij de comfortabele zetels. Die zijn uitgerust met veelvuldig instelbare massagefuncties. Aan de passagierszijde achteraan beleven ze een perfect zicht rondom, de voetsteun is aan de passagierszetel bevestigd.
De BMW Personal Assistant heeft dankzij de geïntegreerde simkaart onbeperkte mobiele toegang tot apps en diensten. Bijvoorbeeld de steeds actuele Connected Navigation en de mogelijkheid van Remote Software Upgrades. Met BMW Connected is de wagen altijd met de smartphone verbonden. Met het gedeeltelijk automatisch wegrijden uit een parkeerplaats controleert u de wagen ook zonder dat u erin zit. Daardoor rijdt de BMW 7 Reeks bijvoorbeeld zelfstandig onder toezicht weg uit garages.
Het design van de modelupdate van 2019 benadrukt nogmaals de présence en de breedte van de luxelimousine. Daarvoor zorgen het duidelijk grotere radiatorrooster en de aangepaste koplampen.
Productieperiode: 2015–2022
Motoren: 2,0–6,6 liter (183–448 kW, 249–610 pk), 4-, 6-, 8- & 12-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 5.098–5.260 mm/1.902 mm/1.467–1.479 mm
DE ZEVENDE GENERATIE (G70).
Met de BMW 7 Reeks krijgt de luxeklasse in 2022 een nieuw gezicht. Hij koppelt pure elegantie aan uitstekende rijeigenschappen en biedt uniek entertainment voor alle zintuigen.
De iconische voorkant en een monolithische designtaal trekt alle blikken naar zich toe. Door de verlichte niercontour en de tweedelige, smal getekende LED Headlights ziet de wagen er bijzonder elegant uit. Als optie zijn ze ook in een edele uitvoering verkrijgbaar als BMW kristallen koplampen Iconic Glow met verlichte Swarovski-elementen. Samen met de indrukwekkende lichtenscenering van het welkomstscenario "Great Entrance Moments" ontstaat zo een beeld van opvallende en exclusieve persoonlijkheid.
Het interieur wordt gekenmerkt door een uniek samenspel van elegantie, comfort en innovatie. Hoogwaardige materialen zoals leder Merino, kasjmierwol en Swarovski-kristallen stralen een luxueuze sfeer uit. De moderne technologie in de cockpit is ergonomisch op de bestuurder gericht. Zo legt bijvoorbeeld het multifunctionele bedieningselement van de BMW Interaction Bar met zijn kristallijne look een fascinerend accent en combineert het visuele en haptische bedieningselementen. In combinatie met het 14,9" grote BMW Curved Display met hoge resolutie ontstaat zo een unieke multimediale belevenis in de cockpit.
In de nieuwe BMW 7 Reeks is de rijervaring echter niet alleen voorbehouden aan de bestuurder. Ook de passagiers genieten van een optimaal comfort. Het als optie verkrijgbare 31,3" grote BMW Theatre Screen creëert een bioscoopsfeer in groot formaat. Samen met het kristalheldere geluid en 4D-audio van het als optie verkrijgbare Bowers & Wilkins Diamond surround sound system ontstaat een buitengewone ervaring achterin, die uw ogen en oren op reis stuurt.
De luxelimousine is zowel verkrijgbaar met krachtige dieselmotor als met efficiënte plug-in-hybrideaandrijving. En sinds 2022 ook voor het eerst als volledig elektrische pionier BMW i7. Met een vermogen van 400 kW (544 pk) en een volledig elektrisch rijbereik van meer dan 600 km[1]. Zo kunt u maximaal dynamisch en flexibel van duurzame en lokaal emissievrije mobiliteit genieten. Speciaal door Hans Zimmer gecomponeerde BMW IconicSounds Electric begeleiden elke rijmodus met een speciale klankwereld om de rijervaring nog meeslepender en indrukwekkender te maken.
Productieperiode: Sinds 2022
Motoren: 3,0–4,4 liter (220–485 kW, 299–659 pk), 6- & 8-cilinder; elektromotor (BMW i7)
Lengte/breedte/hoogte: 5.391 mm/1.950 mm/1.544 mm
VEELGESTELDE VRAGEN.
Verbruik en CO₂-emissie.
BMW i7 M70 xDrive[1]:
Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 23,7–20,8
Elektrisch rijbereik WLTP in km: 490–559
BMW i7 xDrive60[1]:
Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 20,3–18,5
Elektrisch rijbereik WLTP in km: 572–624
BMW i7 eDrive50[1]:
Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 20,3 − 19,1
Elektrisch rijbereik WLTP in km: 574 – 611
BMW X7 M60i xDrive:
Brandstofverbruik gecombineerd WLTP in l/100 km: 12,9–12,1
CO₂-emissie gecombineerd WLTP in g/km: 292–273
BMW M760e xDrive[1][4]:
Brandstofverbruik gecombineerd WLTP in l/100 km: 1,4–1,1
CO₂-emissie gecombineerd WLTP in g/km: 31–25
Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 26,0–23,4
Elektrisch rijbereik WLTP in km: 70–78
BMW 750e xDrive[1][4]:
Brandstofverbruik gecombineerd WLTP in l/100 km: 1,4–1,0
CO₂-emissie gecombineerd WLTP in g/km: 31–23
Verbruik elektrisch, gecombineerd WLTP in kWh/100 km: 26,2–23,4
Elektrisch rijbereik WLTP in km: 71–80
BMW 740d xDrive:
Brandstofverbruik gecombineerd WLTP in l/100 km: 6,8–6,1
CO₂-emissie gecombineerd WLTP in g/km: 179–160
[1] Autonomie afhankelijk van verschillende factoren, in het bijzonder: persoonlijke rijstijl, aard van het traject, buitentemperatuur, verwarming/airconditioning, voorverwarming.
[2] Bestaat uit een verbrandingsmotor van 280 kW (381 pk) en een elektrische aandrijving van 145 kW (197 pk). Elektrische aandrijving afhankelijk van de laadstatus van de accu.
[3] Bij plug-in-hybride: Vermogen afhankelijk van de laadstatus van de accu.
[4] Bij plug-in-hybride: gewogen, gecombineerd (EC AC Charge Weighted).
[5] Bestaat uit een verbrandingsmotor van 210 kW (286 pk) en een elektrische aandrijving van 13 kW (18 pk).
[6] Bestaat uit een verbrandingsmotor van 230 kW (313 pk) en een elektrische aandrijving van 145 kW (197 pk). Elektrische aandrijving afhankelijk van de laadstatus van de accu.
De gegevens voor rijprestaties, verbruik en CO2-uitstoot gelden voor wagens met standaard versnellingsbak.
De officiële gegevens over brandstofverbruik, CO₂-emissie, stroomverbruik en elektrisch rijbereik werden berekend op basis van de voorgeschreven testprocedure en voldoen aan verordening (EU) 715/2007 in de geldende versie. De WLTP-waarden houden rekening met alle extra uitrustingen (in dit geval van de Duitse markt). Voor wagens met een nieuwe typegoedkeuring sinds 01/01/2021 bestaan de officiële gegevens enkel nog volgens WLTP. Bovendien verdwijnen de NEDC-waarden vanaf 1 januari 2023 uit de conformiteitsattesten overeenkomstig EU-verordening 2022/195. Meer informatie over de testprocedures NEDC en WLTP vindt u op www.bmw.com/en/innovation/wltp.html.
Meer informatie over de officiële CO₂-uitstoot en brandstofwaarden van nieuwe personenwagens is opgenomen in de "Gids CO₂", die gratis te verkrijgen is in elk verkooppunt of bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, Directoraat-Generaal Leefmilieu (Victor Hortaplein 40 bus 10 te 1060 Brussel).
Gegevens over de prestaties van benzinemotoren hebben betrekking op de werking met brandstof RON 98. Gegevens over het verbruik hebben betrekking op de werking met referentiebrandstof volgens VO (EU) 715/2007. De brandstofkwaliteiten RON 91 loodvrij en hoger met een maximaal ethanolgehalte van 10% (E10) zijn toegelaten. BMW beveelt het gebruik van brandstof met RON 95 aan. Voor high-performance-wagens beveelt BMW het gebruik van brandstof met RON 98 aan.