Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
DE HUIDIGE BMW Z4 REEKS.
OVERZICHT VAN DE BMW Z MODELLEN.
Sinds het einde van de jaren tachtig zoekt BMW opnieuw aansluiting bij de traditie van roadsters zoals de legendarische BMW 507: open wagens met twee zitplaatsen, met rijplezier als belangrijkste doel. De “Z” zou daarbij als afkorting voor “toekomst (Zukunft)” kunnen worden geïnterpreteerd: het is inderdaad zo dat alle modellen van de Z Reeks opvallen door bijzondere voertuigdetails die innovatief of toekomstgericht zijn.
BMW Z4 Roadster
BMW Z4 M40i Roadster
OVERZICHT VAN DE GESCHIEDENIS VAN DE BMW Z REEKS.
Ontdek de ontwikkeling, geschiedenis en evolutie van de ongewone en progressieve BMW roadsters van de Z Reeks. Beleef het ontstaansproces van klassiekers zoals de BMW Z1 en BMW Z8 en de wagens voor een breed publiek – BMW Z3 en BMW Z4.
OVERZICHT VAN DE GESCHIEDENIS VAN DE BMW Z REEKS.
Ontdek de ontwikkeling, geschiedenis en evolutie van de ongewone en progressieve BMW roadsters van de Z Reeks. Beleef het ontstaansproces van klassiekers zoals de BMW Z1 en BMW Z8 en de wagens voor een breed publiek – BMW Z3 en BMW Z4.
DE BMW Z1.
(E30/Z)
Aansluitend bij de traditie van de legendarische roadsters BMW 328 en BMW 507 brengt BMW op het einde van de jaren tachtig een wagen met twee zitplaatsen op de markt die zelf een klassieker wordt: de BMW Z1. De wagen werd door BMW Technik GmbH ontworpen als concept-car, maar fascineert al snel zodanig dat hij verder wordt ontwikkeld voor op de weg.
Onder de toenmalige hoofddesigner Harm Lagaay ontstaat met de BMW Z1 een roadster met een baanbrekend design. Het extreem vlakke radiatorrooster en de aflopende motorkap wijzen er al op: deze wagen toont een extreme bochtdynamiek en een precies rijgedrag.
Technisch is de wagen gebaseerd op de BMW 3 Reeks (E30), maar niets doet nog denken aan een seriewagen. Dat komt onder meer door het buitengewone design. Bovendien werden alle 8.000 exemplaren van de strikt gelimiteerde roadster met de hand vervaardigd. De BMW Z1 is de enige wagen waarvan de prototypes zowel werden ontwikkeld als gebouwd door BMW Technik GmbH. De wagen heeft meteen meerdere technische bijzonderheden. Het opvallendste zijn de in de zijdrempels verzonken deuren, die een puristisch rijgevoel mogelijk maken zoals alleen een BMW Z1 dat kan bieden.
De bijzondere stabiliteit en torsiestijfheid die dit deurconcept in eerste instantie toelaat, is gebaseerd op een monocoque van staal die in één stuk gegalvaniseerd wordt. Zo krijgt het chassis niet alleen een bijzondere corrosiebescherming, maar wordt het tegelijkertijd met 25 procent versterkt. Het koetswerk bestaat uit GVK- en kunststofonderdelen.
Dankzij de rechtstreekse verbinding met de weg verschaft de BMW Z1 een rijgevoel dat op een kart lijkt. Dat wordt extra aangewakkerd door de uit de toenmalige BMW 325i bekende 6-cilinder van 2,5 liter met 125 kW (170 pk). De lichte roadster is bijna perfect uitgebalanceerd, niet in het minst door de plaatsing van de motor achter de vooras. Zo creëert BMW met succes een nieuwe klassieker onder de roadsters.
Productieperiode: 1989–1991
Motor: 2,5 liter (125 kW, 170 pk), 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 3.921 mm/1.690 mm/1.277 mm
DE BMW Z3.
(E36/7)
Geïnspireerd door het overweldigende succes van de BMW Z1 brengt de autoconstructeur uit München met de BMW Z3 een roadster uit voor een grotere groep klanten. De combinatie van lichtgewicht constructie, open configuratie met twee zitplaatsen en de voor BMW kenmerkende dynamische rijeigenschappen bleek onklopbaar en bewijst zich in opvolger BMW Z4 tot op vandaag.
Een kleine, open tweezitter met BMW kwaliteiten: dat was er – afgezien van de tot enkele duizenden exemplaren beperkte BMW Z1 – al decennialang niet meer geweest bij BMW. In 1995 betreedt de BMW Z3 het podium en de wegen van de wereld: klein, maar met een precieze besturing en wegligging en voorzien van goede motoren. Deze succesvolle formule werd in zeven jaar ongeveer 297.000 keer verkocht.
Aanvankelijk uitgerust met een 4-cilinder van 1,8 liter en 1,9 liter is de BMW Z3 vanaf 1996 ook met een 6-cilindermotor verkrijgbaar, die uit een cilinderinhoud van 2,8 liter 142 kW (193 pk) ontwikkelt. En het daaropvolgende jaar overtuigt de BMW M Roadster met de 6-cilindermotor van 3,2 liter uit de BMW M3 (E36), die hier een vermogen van 236 kW (321 pk) levert.
Vanaf 1998 bewandelt BMW nieuwe wegen en presenteert het de BMW Z3 als “Shooting Brake”, dus als Coupé. De extravagante vorm geeft de wagen een buitengewone aanblik, en hij is enkel verkrijgbaar met zescilindermotoren.
De modelupdate van de roadster in 1999 brengt chroomringen aan de koplampen en een vernieuwde, dynamischere achterkant, die aan het achterste deel van de wielkasten licht opgetrokken is. L-vormige achterlichten doen hem breder lijken. Nieuwe motoren zorgen voor een nog krachtiger aandrijfvermogen, zoals een motor van 2,2 liter met vier cilinders en een vermogen van 125 kW (170 pk). De 6-cilinder van 2,8 liter wordt vervangen door een machine van 3,0 liter en 170 kW (231 pk). En vanaf 2001 krijgt de BMW M Roadster de motor uit de toen nieuwe BMW M3 (E46): hij levert 239 kW (325 pk) en maakt van de lichte tweezitter een wagen met een onvergelijkbare dynamiek en acceleratie.
Productieperiode: 1995–2002
Motoren: 1,8–3,2 liter (85–239 kW, 116–325 pk), 4- & 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.025–4.050 mm/1.692–1740 mm/1.266–1306 mm
DE BMW Z4.
De directe opvolger van de BMW Z3 draagt de naam BMW Z4. De roadster is nu duidelijk gegroeid en biedt ook meer comfort – zonder daarbij compromissen op het vlak van dynamiek en rijplezier te sluiten.
DE EERSTE GENERATIE VAN DE BMW Z4.
(E85, E86)
De opvolger van de BMW Z3, ontstaan onder auspiciën van hoofddesigner Chris Bangle, zet zijn concept voort: korte overhangen, relatief lange wielbasis, lange motorkap, korte achterkant. Zo ontstaat een sportieve wagen, een expressief-dynamische roadster, waarbij één ding op de eerste plaats komt: rijplezier met direct contact met de weg en de omgeving, zonder daarbij aan comfort en moderne gemakken in te boeten. Zo zijn voor het interieur hoogwaardige materialen verkrijgbaar. De stoffen kap heeft een verwarmde achterruit uit glas en is zo duurzaam en praktisch bruikbaar.
In eerste instantie is de BMW Z4 enkel met 6-cilinder-in-lijn motoren verkrijgbaar. Ze hebben een cilinderinhoud van 2,2 liter met 125 kW (170 pk), van 2,5 liter met 141 kW (192 pk) en 3,0 liter met 170 kW (231 pk). Samen met het chassis met MacPherson-veerbenen vooraan en een meerarmige achteras zijn rijprestaties mogelijk die de roadster wat betreft dynamiek en wendbaarheid naar de top van zijn klasse katapulteren. Sinds 2005 is een nieuw instapmodel verkrijgbaar, waarvan de 4-cilindermotor 110 kW (150 pk) haalt uit een cilinderinhoud van twee liter.
Bij de modelvernieuwing van 2006 krijgt de wagen herwerkte bumpers, die samen met de nieuwe LED-achterlichten een nog dynamischere look creëren. De motoren van de sportwagens ondergaan een veel grondigere vernieuwing: de nieuwe 6-cilindermotoren met benaming N52 zorgen voor meer efficiëntie en vermogen. Zo levert de kleinste motor met een cilinderinhoud van 2,5 liter al een vermogen van 130 kW (177 pk). Ook is nu de M variant verkrijgbaar: de motor stamt uit de BMW M3 (E46), die uit een cilinderinhoud van 3,2 liter een vermogen van 252 kW (343 pk) opwekt. Dit krachtpakket drijft ook de nieuw geïntroduceerde coupé aan. In tegenstelling tot de BMW Z3 beschikt de wagen over een schuine achterkant, en is hij bovendien met een motor van 3,0 liter en 195 kW (265 pk) beschikbaar.
Productieperiode: 2002–2008
Motoren: 2,0–3,2 liter (110–252 kW, 150–343 pk), 4- & 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.091–4.113 mm/1.781 mm/1.268–1.302 mm
DE TWEEDE GENERATIE VAN DE BMW Z4.
(E89)
Gebogen lijnen, lange motorkap, brede achterkant: ook de volgende generatie van de BMW Z4 weet te bekoren. Zeker ook omdat BMW met deze wagen actief is in de autosport en hem in een raceversie voor de klantensport aanbiedt.
De BMW Z4 (E89) wordt ontwikkeld met een meerdelig klapdak uit aluminium in plaats van een stoffen kap. Zo ziet hij er in gesloten toestand bijna net als een wagen met normaal dak uit. Deze oplossing vervangt de coupé.
De eerste wagens van deze generatie worden aangedreven door 6-cilindermotoren, van de sDrive23i met een cilinderinhoud van 2,5 liter en een vermogen van 150 kW (204 pk) tot het topmodel sDrive35i met een machine van 3,0 liter die 225 kW (306 pk) levert. De sDrive35is, die sinds 2010 verkrijgbaar is, maakt ook gebruik van deze motor. Die levert na een revisie 250 kW (340 pk) en is de krachtigste motor voor de resterende productieperiode tot 2016. Vanaf de modelvernieuwing in 2011 zijn twee 4-cilinder-turbomotoren verkrijgbaar, die de kleinere 6-cilindermachines vervangen. Het jaar 2013 wordt gekenmerkt door een instapversie met een iets kleinere motor: een 4-cilindermotor van 2,0 liter met 115 kW (156 pk).
De veiligheidsuitrusting overtreft het normale niveau voor deze periode ruimschoots. Zo is de wagen uitgerust met een remhulpsysteem en een visuele aanduiding: het knipperende remlicht en het automatisch inschakelen van de waarschuwingsknipperlichten wijzen andere weggebruikers erop dat de BMW Z4 hard remt.
Dergelijke kenmerken zijn tegenwoordig standaard en waren in 2009 toonaangevend. De BMW Z4 is bovendien uitgerust met Dynamic Driving Control, waarmee het rijgedrag kan worden aangepast, bijvoorbeeld de acceleratie, de hardheid van de stuurbekrachtiging of de schakelpunten bij de versies met automatische versnellingsbak.
Van de tweede generatie van de BMW Z4 werden ongeveer 115.000 exemplaren geproduceerd.
Productieperiode: 2009–2016
Motoren: 2,0–3,0 liter (115–250 kW, 156–340 pk), 4- & 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.239 mm/1.790 mm/1.291 mm
DE DERDE GENERATIE VAN DE BMW Z4.
(G29)
De BMW Z4 (G29), de derde generatie van de roadster, drijft het Z concept tot het uiterste: een rebels, radicaal progressief design met standaard M Sportpakket en ultramoderne techniek.
In het donker vallen onmiddellijk de LED Headlights op, de achterkant wordt verlicht door OLED’s, organische lichtdioden. In alle lichtomstandigheden overtuigt de BMW Z4 met zijn sportieve présence. De dynamische lijnen maken vanaf de voorkant over de langgerekte motorkap en het zijprofiel tot aan de korte, brede achterkant al op het eerste gezicht de rijdynamiek van de wagen duidelijk. De Air Breathers op de flanken achter de voorwielen zorgen er bovendien voor dat er maar weinig luchtwervelingen ontstaan in de wielkasten. De stoffen kap van de roadster gaat in een adembenemende tien seconden open en dicht – en tot bij snelheden tot 50 km/u.
Dankzij zijn lage wegligging, uitstekende gewichtsverdeling en de stugge ophanging voelt de BMW Z4 zich pas echt thuis op bochtige landwegen. De hoge stabiliteit in bochten zorgt voor een uiterst precies stuurgedrag en veel rijplezier. TwinScroll-turbomotoren met vier of zes cilinders leveren het aan de wagen aangepaste vermogen, van de 2,0-litermotor van 145 kW (197 pk) tot de M motor die in de BMW Z4 M40i Roadster 250 kW (340 pk) ontwikkelt uit een cilinderinhoud van 3,0 liter.
In het interieur kunnen luxueuze materialen van BMW Individual in veelvoudige kleurvariaties worden gecombineerd en zorgen ze voor een uniek karakter. Als optie is ook een Head-Up Display leverbaar. Ook beschikbaar is de BMW Intelligent Personal Assistant, die talrijke functies van de BMW Z4 via Voice Control kan uitvoeren.
Productieperiode: 2018–vandaag
Motoren: 2,0–3,0 liter (145–250 kW, 197–340 pk), 4- & 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.324 mm/1.864 mm/1.303 mm – 1.304 mm
DE BMW Z8.
(E52)
Alle Z modellen mogen dan wel de traditie van legendarische roadsters zoals de BMW 507 volgen, de BMW Z8 is op het vlak van concept en designtechnische elementen de directe opvolger van de luxewagen uit de jaren vijftig. De exclusieve wagen met twee zitplaatsen beschikt over even gewelfde spatborden, een zeer lange motorkap en een korte achterkant. Hetzelfde geldt voor de buitengewone rijprestaties van deze elegante en expressieve wagen.
In 1997 wordt op de Tokyo Motor Show de designstudie BMW Z07 voorgesteld, die al essentiële elementen van de BMW Z8 toont. Onder designer Henrik Fisker ontstaat de BMW Z8, die voor het eerst in het jaar 2000 in de showrooms staat. Met de gewelfde spatborden en de brede, vlakke nieren verwijst de wagen naar stijlelementen van de BMW 507 en brengt hij ze naar het nieuwe millennium.
De BMW Z8 is technisch uiterst vooruitstrevend en beschikt over een zelfdragend aluminium frame (een zogenaamd spaceframe), waarop de koetswerkonderdelen bevestigd zijn. Zo spaart de wagen heel wat gewicht uit, wat de rijdynamiek duidelijk ten goede komt. Het hart is de uit de BMW M5 (E39S) stammende V8-motor van 5,0 liter, die 294 kW (400 pk) levert en de topklassewagen van een passende acceleratie voorziet. Het is op dat moment ook de krachtigste motor van BMW.
De BMW Z8 wordt standaard met een volledige uitrusting geleverd. Daartoe behoren een telefoon met handsfree-systeem, navigatiesysteem, airconditioning, volledig lederen uitrusting en een hardtop uit GVK met verwarmde achterruit. En op het dashboard zit een startknop – een detail dat 20 jaar geleden nog ongewoon was. Van 2000 tot 2003 worden van de luxueuze, mooie en krachtige roadster exact 5.703 stuks gebouwd. Stuk voor stuk met de hand vervaardigd.
Productieperiode: 2000–2003
Motor: 5,0 liter (294 kW, 400 pk), 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.400 mm/1.830 mm/1.310 mm
BRANDSTOFVERBRUIK EN CO₂-EMISSIE.
BMW Z4 Roadster:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 7,4–6,9
CO₂-emissie in g/km (gecombineerd): 167–159
BMW Z4 M40i Roadster:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 8,1–7,9
CO₂-emissie in g/km (gecombineerd): 181–175
De officiële gegevens over brandstofverbruik, CO₂-emissie, stroomverbruik en elektrisch rijbereik werden berekend op basis van de voorgeschreven testprocedure en voldoen aan verordening (EU) 715/2007 in de geldende versie. De WLTP-waarden houden rekening met alle extra uitrustingen. Voor wagens met een nieuwe typegoedkeuring sinds 01/01/2021 bestaan de officiële gegevens enkel nog volgens WLTP. Meer informatie over de testprocedures NEDC en WLTP vindt u op www.bmw.com/en/innovation/wltp.html.
Brandstofverbruik en CO2-emissie.
BMW Z4 Roadster:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 7,4–6,9
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 167–159BMW Z4 M40i Roadster:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 8,1–7,9
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 184–179De officiële gegevens over brandstofverbruik, CO2-emissie, stroomverbruik en elektrisch rijbereik werden berekend op basis van de voorgeschreven testprocedure en voldoen aan verordening (EU) 715/2007 in de geldende versie. De WLTP-waarden houden rekening met alle extra uitrustingen. Voor wagens met een nieuwe typegoedkeuring sinds 01/01/2021 bestaan de officiële gegevens enkel nog volgens WLTP. Meer informatie over de testprocedures NEDC en WLTP vindt u op www.bmw.com/en/innovation/wltp.html.