Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
DE HUIDIGE BMW 8 REEKS.
BMW 8 Reeks Coupé
BMW M8 Coupé wagens
BMW 8 Reeks Cabrio
BMW 8 M Cabrio wagens
BMW 8 Reeks Gran Coupé
BMW M8 Gran Coupé wagens
OVERZICHT VAN DE BMW 8 REEKS.
Eind jaren tachtig verrast de opvolger van de BMW 6 Reeks (E24) de vakwereld: de coupé heet nu BMW 8 Reeks, hij is duidelijk groter, heeft een volledig nieuwe koetswerkvorm en schittert met de modernste techniek. De BMW 8 Reeks Coupé combineert technische vooruitgang, maximale rijdynamiek en vermogen met het exclusieve karakter van een luxewagen van de topklasse.
De huidige generatie vertegenwoordigt bijna 20 jaar later hetzelfde principe: een compleet nieuw vormgegeven design met een revolutionaire vormtaal gecombineerd met de nieuwste stand van de motorevolutie – inclusief de krachtigste tot dan gebouwde motor in een seriewagen van BMW. De precieze, onovertroffen dynamiek komt tot uiting in besturing, controle en prestaties. Schoonheid, comfort en kracht komen tot uiting in drie koetswerkvarianten – Coupé, Cabrio en Gran Coupé.
5 PUNTEN VOOR DE BMW 8 REEKS.
- 01 Compromisloze rijdynamiek
- 02 Een design dat stijl en perfectie combineert
- 03 Exclusieve materialen, buitengewone lakkleuren: elke BMW 8 Reeks is individueel
- 04 Overtuigende voertuigconcepten: BMW 8 Reeks Coupé, BMW 8 Reeks Cabrio of BMW 8 Reeks Gran Coupé
- 05 De luxe van vooruitgang: altijd met de nieuwste veiligheids- en hulpsystemen
OVERZICHT VAN DE GESCHIEDENIS VAN DE BMW 8 REEKS.
Ontdek de geschiedenis van de BMW 8 Reeks modellen en maak kennis met de huidige coupés – maar ook met de oorsprong van de elegante, krachtige luxesportwagens.
OVERZICHT VAN DE GESCHIEDENIS VAN DE BMW 8 REEKS.
Ontdek de geschiedenis van de BMW 8 Reeks modellen en maak kennis met de huidige coupés – maar ook met de oorsprong van de elegante, krachtige luxesportwagens.
DE EERSTE GENERATIE VAN DE BMW 8 REEKS.
(E31)
Bij zijn voorstelling op de IAA 1989 overtuigt de quasi-opvolger van de BMW 6 Reeks (E24) zodanig dat al voor de aflevering van het eerste exemplaar van de BMW 850i 5.000 stuks vooraf waren besteld. Het wigvormige koetswerk met de lange motorkap en de steile achterkant wordt door Klaus Kapitza ontworpen en doet met zijn vlakke voorkant denken aan de BMW M1. De vloeiende, buitengewoon elegante lijnvoering belooft prestaties die de V12-motor met een cilinderinhoud van vijf liter en een vermogen van 220 kW (300 pk) in overvloed levert.
Maar ook tal van technische vernieuwingen maken van de wagen de modernste auto die aan het einde van de jaren tachtig bij BMW wordt gebouwd. Daartoe behoren de als optie verkrijgbare meesturende achteras en nieuwe hulpsystemen zoals het stabiliteitssysteem DSC, de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging of de voor de BMW 850i beschikbare Electronic Damper Control EDC. De 8 Reeks is de eerste BMW met een Cx-waarde lager dan 0,3 en met een multiplex-systeem om de verschillende regeleenheden met elkaar te verbinden.
Met de 850CSi komt in 1992 een nog sterkere versie op de markt, die uit een cilinderinhoud van 5,6 liter een vermogen van 280 kW (380 pk) opwekt. Een jaar later rondt een V8-motor van 4,0 liter met een vermogen van 210 kW (286 pk) het motoraanbod af. In 1994 is nog een versie van de 12-cilindermotor beschikbaar, die in de BMW 850Ci met een cilinderinhoud van 5,4 liter 240 kW (326 pk) levert. Ook de BMW 840 is vanaf 1995 in de Ci-variant verkrijgbaar. Zo combineert de BMW 8 Reeks het beste van technologie, aerodynamica en design. Avant-gardistische elegantie en exclusieve luxe gaan hand in hand met verbluffende prestaties – eigenschappen die de BMW 8 Reeks (G14, G15, G16) van 2018 herneemt. Tot het einde van de bouwreeks in 1999 verlaten meer dan 30.000 exemplaren van de luxecoupé de fabriek.
Productieperiode: 1989–1999
Motoren: 4,0–5,6 liter (160–280 kW, 218–380 pk), 8- & 12-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.780 mm/1.885 mm/1.340 mm
DE TWEEDE GENERATIE VAN DE BMW 8 REEKS.
(G15)
De opvolger van de BMW 6 Reeks (F13) is een perfecte combinatie van topkwaliteit en maximale performance. Het unieke design toont al de ambitie van een luxesportcoupé: de vlakke koplampen met als optie verkrijgbaar Laserlight benadrukken het vlakke, laag liggende silhouet, dat een nieuwe vorm van schoonheid vertegenwoordigt. De duidelijk getekende lijnen, de gespierde schouderpartijen en de vlakke daklijn combineren het karakter van een sportwagen met de ambitie van de BMW luxeklasse.
Het interieur fascineert met een progressieve designtaal, waarin alles in één richting wijst: naar voren. De luxueuze materialen in het interieur, bijvoorbeeld de decoratieve lijsten van edelhout en de BMW Individual lederuitrustingen, houden de belofte van een buitengewone haptiek in. En dankzij de talrijke combinatiemogelijkheden van unieke lakkleuren ontstaat zo een maximum aan individualiteit.
De digitale sportwagencockpit geeft bovendien een betrouwbare controle over de kracht van de wagen: een BMW 8 Reeks bewijst dat innovatieve technologieën zoals veiligheids- en hulpsystemen hypermodern zijn.
De compromisloze rijdynamiek komt rechtstreeks uit de autosport, net als de xDrive-vierwielaandrijvingen, het M sportdifferentieel en de elektromechanische rolstabilisatie. Samen met de typische, uiterst efficiënte en krachtige motoren levert de BMW 8 Reeks Coupé een maximaal vermogen – in de M8 Competition Coupé tot 460 kW (625 pk) uit een V8-motor met dubbele turbocompressor. De tot dan krachtigste motor van alle seriewagens van BMW.
Productieperiode: 2018–vandaag
Motoren: 3,0–4,4 liter (245–460 kW, 333–625 pk), 6- & 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.843–4.867 mm/1.902–1.907 mm/1.339–1.362 mm
(G14)
De BMW 8 Reeks Cabrio is sinds 2019 verkrijgbaar en maakt een unieke openluchtervaring mogelijk. De stoffen kap die zoals bij een coupé naar achteren afloopt gaat open binnen 15 seconden. Een windscherm zorgt daarbij voor een ongestoorde rijervaring. Dankzij zijn racesportgenen versnelt de BMW M8 Competition Cabrio binnen 3,3 seconden vanuit stilstand tot 100 km/u. Het precies afgestelde chassis met de actief meesturende achteras nodigt uit tot dynamisch bochtenwerk.
Ook het zelfbewuste design van de wagen spreekt met het langgerekte silhouet en de krachtige achterkant voor zich en zorgt voor een adembenemende zintuiglijke sportiviteit.
Het interieur, een perfecte symbiose van luxe en prestatiegerichtheid, bestaat uit uitgelezen materialen zoals de als optie verkrijgbare lederuitrusting Merino met contraststiksel. Een andere blikvanger is de eveneens als optie verkrijgbare glasafwerking “CraftedClarity”. De met de hand vervaardigde glaselementen aan versnellingspook, iDrive Controller en start-/stopknop geven het interieur zichtbaar en voelbaar een meerwaarde.
Als BMW M8 Competition Cabrio met M TwinPower Turbo V8-motor of in de andere uitrustingsvarianten met 6-cilindermotor: de BMW 8 Reeks Cabrio is altijd een ongeëvenaarde, exclusieve ervaring.
Productieperiode: 2019–vandaag
Motoren: 3,0–4,4 liter (245–460 kW, 333–625 pk), 6- & 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.843–4.867 mm/1.902–1.907 mm/1.339–1.353 mm
(G16)
Eveneens sinds 2019 combineert de vierdeurs BMW 8 Reeks Gran Coupé de extravagante luxe en de opzienbarende rijprestaties van de BMW 8 Reeks Coupé met een indrukwekkend ruimteaanbod: de lange wielbasis en de licht verhoogde daklijn garanderen een royale hoofd- en beenruimte. Het panoramisch doorschijnend schuifdak laat veel licht in de wagen, en zorgt indien gewenst met de schuif- en kantelfunctie ook voor frisse lucht. Bovendien biedt het een doorlopend glazen vlak van de voorruit tot de achterruit.
In het interieur beantwoordt het gevoel met de eersteklas afwerking van de interieuruitrusting en het hoogwaardige leder, dat indien gewenst met de hand genaaid is, aan de hoogste verwachtingen. Het interieur is tot in het kleinste detail individualiseerbaar, net als de BMW Live Cockpit Navigation Professional, die bestaat uit het instrumentendisplay met hoge resolutie, het Control Display in de middenconsole en het BMW Head-Up Display. Het kan worden bediend door aanraking, via de iDrive Controller, met gebaren en ook met Voice Control.
Aan de buitenkant zorgt de luxueuze sportcoupé voor een revolutie in de designtaal van zijn klasse door de atletische voorkant, het vloeiende silhouet en de opvallende achterkant. Het fraai gevormde vlakkenspel van de zijkanten komt tot uiting in de buitengewone lakkleuren, die speciale glans- en glinstereffecten hebben.
Krachtige TwinPower Turbo benzinemotoren en een Common Rail-dieselmotor met dubbele turbocompressor verlenen de BMW 8 Reeks Gran Coupé een ongeëvenaarde wendbaarheid en rijdynamiek, die de wagen in zijn klasse aan de top zet. Het lage zwaartepunt en de hoge basisstijfheid van het koetswerk dragen hiertoe in grote mate bij.
De BMW 8 Reeks Gran Coupé staat zo garant voor een superieure verschijning in de stad, op de snelweg en op bochtige landwegen. En de perfecte partner voor lange afstanden en reizen.
Productieperiode: 2019–vandaag
Motoren: 3,0–4,4 liter (245–460 kW, 333–625 pk), 6- & 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 5.074–5.098 mm/1.932–1.948 mm/1.401–1.420 mm
Brandstofverbruik en CO2-emissie.
BMW 8 Reeks Coupé:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 10,8–6,2
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 247–163
BMW M8 Coupé:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 11,4–11,0
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 260–251
BMW 8 Reeks Cabrio:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 10,9–6,4
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 248–168
BMW M8 Cabrio:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 11,6–11,2
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 264–255
BMW 8 Reeks Gran Coupé:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 11,0–6,4
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 252–167
BMW M8 Gran Coupé:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 11,6–11,2
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 264–256
De officiële gegevens over brandstofverbruik, CO2-emissie, stroomverbruik en elektrisch rijbereik werden berekend op basis van de voorgeschreven testprocedure en voldoen aan verordening (EU) 715/2007 in de geldende versie. De WLTP-waarden houden rekening met alle extra uitrustingen. Voor wagens met een nieuwe typegoedkeuring sinds 01/01/2021 bestaan de officiële gegevens enkel nog volgens WLTP. Meer informatie over de testprocedures NEDC en WLTP vindt u op www.bmw.com/wltp
BRANDSTOFVERBRUIK EN CO2-EMISSIE.
BMW 8 Reeks Coupé:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 10,8–6,2
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 247–163
BMW M8 Coupé:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 11,4–11,0
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 260–251
BMW 8 Reeks Cabrio:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 10,9–6,4
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 248–168
BMW M8 Cabrio:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 11,6–11,2
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 264–255
BMW 8 Reeks Gran Coupé:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 11,0–6,4
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 252–167
BMW M8 Gran Coupé:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 11,6–11,2
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 264–256
De officiële gegevens over brandstofverbruik, CO2-emissie, stroomverbruik en elektrisch rijbereik werden berekend op basis van de voorgeschreven testprocedure en voldoen aan verordening (EU) 715/2007 in de geldende versie. De WLTP-waarden houden rekening met alle extra uitrustingen. Voor wagens met een nieuwe typegoedkeuring sinds 01/01/2021 bestaan de officiële gegevens enkel nog volgens WLTP. Meer informatie over de testprocedures NEDC en WLTP vindt u op www.bmw.com/en/innovation/wltp.html.
Kijk voor het gemiddelde brandstofverbruik, het gemiddelde stroomverbruik en de gemiddelde CO2 emissie op de pagina met technische gegevens van het desbetreffende model, in de BMW Configurator op deze website of in de brochure. Of raadpleeg uw BMW dealer, die is u graag van dienst.