Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
DE NIEUWE BMW 3 REEKS.
OVERZICHT VAN DE BMW 3 REEKS.
Sportief, betrouwbaar en succesvol: al meer dan 40 jaar staat de BMW 3 Reeks als geen andere wagen voor dynamisch rijplezier. Dat emotie en rijplezier ook in de middenklasse hun intrede deden, dankt de BMW 3 Reeks niet in het minst aan toenmalig BMW hoofddesigner Paul Bracq. Met de BMW E21 legt hij in de jaren 1970 de markante basis voor een ongeëvenaard succesverhaal: tot op vandaag is het succes van de BMW 3 Reeks een reden waarom BMW de toonaangevende constructeur van luxewagens is.
Al zeven generaties lang wordt de BMW 3 Reeks voortdurend verder ontwikkeld. Zo is hij een wagen geworden die als geen andere voor sportiviteit in de middenklasse staat. Daarbij werd niet alleen op aspecten zoals design, dynamiek en individualiteit gelet, maar ook op de motor. Intensief onderzoek zorgde ervoor dat de pittige motoren van de BMW 3 Reeks steeds zuiniger en emissiearmer werden.
Van de klassieke berline tot de break met de benaming Touring, over coupé en cabrio tot de 3-deurs Compact werd de BMW 3 Reeks de favoriete wagen voor alle leeftijden. Alle modellen van de BMW 3 Reeks scoren tot op vandaag met een geslaagde mix van wendbaarheid, functionaliteit en veiligheid. De veelzijdigheid van deze wagens fascineert zowel consumenten als de vakpers, wat ook tot uiting komt in tientallen onderscheidingen. Dat is ongetwijfeld te danken aan het consequent sportieve karakter van de BMW 3 Reeks, dat bij elke generatie verder werd verfijnd.
5 PUNTEN VOOR DE BMW 3 REEKS.
- 01 Unieke rijdynamiek
- 02 Aangescherpt design bevredigt het verlangen naar echt rijplezier
- 03 Buitengewoon voertuigconcept
- 04 Veel plaats voor een actieve levensstijl
- 05 Connectivity op het hoogste niveau
BMW 3 Reeks Berline
BMW 3 Reeks Berline Plug-in Hybride
BMW M3 Competition Berline
BMW 3 Reeks Touring
BMW 3 Reeks Touring Plug-in Hybride
BMW M3 Competition Touring
OVERZICHT VAN DE GESCHIEDENIS VAN DE BMW 3 REEKS.
Stap in! Wij nemen u mee terug in de tijd en stellen u alle modelreeksen van de BMW 3 Reeks voor – van de charmante BMW E21 tot de innovatieve BMW G20/G21, de jongste telg van de traditierijke reeks. We wensen u veel plezier bij het overzicht van een halve eeuw BMW geschiedenis.
OVERZICHT VAN DE GESCHIEDENIS VAN DE BMW 3 REEKS.
Stap in! Wij nemen u mee terug in de tijd en stellen u alle modelreeksen van de BMW 3 Reeks voor – van de charmante BMW E21 tot de innovatieve BMW G20/G21, de jongste telg van de traditierijke reeks. We wensen u veel plezier bij het overzicht van een halve eeuw BMW geschiedenis.
DE EERSTE GENERATIE.
(BMW E21)
Zijn sportieve look dankt de BMW E21 aan designer Paul Bracq. Vooral de kenmerkende dubbele nieren en de ronde koplampen verlenen de wagen charme en verfijning. Met 1,36 miljoen afgeleverde wagens wordt de BMW E21 een van de populairste sportberlines van de jaren 70. Met een op de bestuurder gerichte cockpit, een dubbel geknikte C-stijl (Hofmeister-knik) en de opvallende achterkant komt de BMW E21 tegemoet aan de smaak van sportief georiënteerde kopers.
Productieperiode: 1975–1983
Motoren: 1,6–2,3 liter (55–105 kW), 4- & 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.355 mm/1.610 mm/1.380 mm
DE TWEEDE GENERATIE.
(BMW E30)
De opvallende dubbele koplampen worden bij de BMW E30 nu standaard gemonteerd en bovendien wordt hij ook als cabrio en als vierdeurs geproduceerd. 2,34 miljoen verkochte exemplaren bewijzen het immense succes van de nieuwe BMW 3 Reeks. Geen wonder, want het modellengamma wordt bij de BMW E30 duidelijk uitgebreid: naast een twee- en vierdeurs produceert BMW voor het eerst een break-variant van de wagen – de eerste Touring van BMW ooit. Ook een cabrio met wegklapbare kap behoort nu tot de BMW 3 Reeks familie. In 1985 rolt met de BMW 325ix zelfs de eerste BMW met vierwielaandrijving van de band. In totaal worden in München en Regensburg 2,34 miljoen exemplaren van de BMW E30 geproduceerd.
Productieperiode: 1982–1994
Motoren: 1,6–3,2 liter (55–175 kW), 4- & 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: max. 4.360 mm/1.680 mm/1.380 mm
DE DERDE GENERATIE.
(BMW E36)
De hellende A- en C-lijn van de BMW E36 wordt in de jaren 90 een toonbeeld van temperament en wendbaarheid. Met zijn verlengde en schuin oplopende voorkant wordt bij de BMW 3 Reeks van de derde generatie niet alleen het comfort in het interieur verbeterd, maar zorgt deze designcoup ook voor een duidelijk betere bescherming bij botsingen. Ook de nieuwe Compact-versie van de wagen draagt bij tot het baanbrekende succes van de BMW E36, die als driedeurs met een meer dan 20 centimeter kortere achterkant ontworpen werd. Voor het eerst wordt bij deze reeks de tweedeurs berline van zijn voorganger door een aparte coupé vervangen, die in vergelijking met de berline vlakker en breder is.
Productieperiode: 1990–2000
Motoren: 1,6–3,2 liter (60–245 kW), 4- & 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: max. 4.433 mm/1.710 mm/1.393 mm
DE VIERDE GENERATIE.
(BMW E46)
De gebogen daklijn van de BMW E46 zorgt voor meer hoofdruimte. Bovendien worden bij de Coupé, de Cabrio en de Compact-versie eigen designelementen voor een individuele designtaal gebruikt. Naast een verhoogde sportieve wendbaarheid biedt de BMW E46 ook meer veiligheid: ABS, de door BMW ontwikkelde Cornering Brake Control en zes airbags behoren tot de standaarduitrusting van de BMW 3 Reeks in de vierde generatie. De Compact-versie scoort bovendien met een heel nieuwe aandrijfgeneratie: de benzinemotoren met variabele klepsturing (Valvetronic) verbruiken ongeveer tien procent minder brandstof dan hun voorgangers.
Productieperiode: 1998–2007
Motoren: 1,6–4,0 liter (77–265 kW), 4- & 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: max. 4.492 mm/1.780 mm/1.434 mm
DE VIJFDE GENERATIE.
(BMW E90, BMW E91, BMW E92, BMW E93)
In de lente van 2005 wordt de BMW E90 voorgesteld op het autosalon van Genève. Korte tijd later wordt de vijfde generatie van de succesvolle BMW 3 Reeks al “World Car of the Year”. In vergelijking met hun voorganger zijn de BMW E90 Berline en de BMW E91 Touring nu duidelijk sterker van de Coupé (BMW E92) en Cabrio (BMW E93) onderscheiden en hebben ze een eigen look. De BMW E90 is in vergelijking met de BMW E46 vijf centimeter langer en lijkt daardoor aan de buitenkant volwassener, zonder zijn sportieve eigenschappen te verliezen. Voor het eerst doet het bedieningssysteem iDrive, dat bekend is van grotere modellen, zijn intrede in de BMW 3 Reeks: vanaf nu worden het navigatiesysteem, het infotainment en de essentiële voertuigfuncties met een joystick bediend.
Productieperiode: 2005–2013
Motoren: 1,6–4,0 liter (90–309 kW), 4-, 6- & 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: max. 4.580 mm/1.817 mm/1.421 mm
DE ZESDE GENERATIE.
(BMW F30, BMW F31, BMW F34)
Sportief, elegant en toekomstgericht: de voorstelling van de BMW F30 op 14 oktober 2011 in de BMW fabriek in München toont aan welke innovatieve wegen de Bayerische Motoren Werke bij de zesde versie van de BMW 3 Reeks volgen. De opvallende buitenkant van de BMW F30 is gebaseerd op de huidige BMW designlijn. Zo ziet de BMW 3 Reeks er sportiever en dynamischer dan ooit uit. Voor het eerst kunt u bovendien kiezen uit motoren met hybrideaandrijving. Dankzij BMW EfficientDynamics overtuigen ook de beproefde verbrandingsmotoren met zeer lage verbruikswaarden. Bij de diesel doet een standaard partikelfilter zijn intrede. Een blikvanger zijn de opvallende koplampen, die bij de BMW F30 dichter bij de kenmerkende nieren staan. Nieuw is de hatchbackversie BMW 3 Reeks Gran Turismo (F34). Vanaf deze generatie worden de coupé en cabrio van de BMW middenklasse als zelfstandige modellen onder de naam BMW 4 Reeks op de markt gebracht.
Productieperiode: 2011–2019 (Berline en Touring), GT vanaf 2013
Motoren: 1,5–3,0 liter (100–338 kW), 3-, 4- & 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: max. 4.753 mm/1.877 mm/1.455 mm
DE ZEVENDE GENERATIE
(BMW G20, BMW G21)
Op het autosalon van Parijs presenteert BMW in de herfst van 2018 met de BMW G20 zijn visie op een moderne en temperamentvolle wagen. Grotere afmetingen, verbeterde stroomlijning en gewichtsbesparende onderdelen van hoogwaardig aluminium maken van de BMW G20 de waardige opvolger in de stamboom van de BMW 3 Reeks. Nieuwe hulpsystemen die de BMW 3 Reeks deels autonoom laten rijden zijn beschikbaar. Ook op het gebied van bediening stelt de BMW G20 nieuwe normen – o.a. dankzij Gesture Control en zelflerende Voice Control. Daarmee is de BMW G20 technisch eens te meer zijn tijd vooruit. De BMW 3 Reeks van de zevende generatie slaagt erin de hoogst mogelijke veiligheid, innovatieve bediening en sportief rijplezier perfect te combineren. Vanaf de zomer van 2019 zet de intern G21 genoemde BMW 3 Reeks Touring de traditie van sportieve BMW middenklasse-breaks voort. Voor het eerst is een BMW hybridemodel als Touring verkrijgbaar: de BMW 330e beschikt over een elektrisch rijbereik tot 63 km met volgeladen accu.
Productieperiode: sinds 2019
Motoren: voorlopig 2,0–3,0 liter (85–275 kW), 4- & 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: max. 4.709 mm/1.827 mm/1.440 mm
Brandstofverbruik en CO2-emissie.
BMW 3 Reeks Berline:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 7,3–1,5
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 167–35BMW 3 Reeks Berline plug-in-hybride:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 2,0–1,5
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 45–35
BMW 3 Reeks Berline M wagens:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 7,3–5,3
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 167–139
BMW 3 Reeks Touring:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 7,6–1,7
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 172–38
BMW 3 Reeks Touring plug-in-hybride:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 2,2–1,7
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 49–38
De gegevens over brandstofverbruik, CO2-emissie en stroomverbruik worden berekend op basis van de voorgeschreven testprocedure VO (EU) 715/2007 in de geldende versie. De gegevens hebben betrekking op een wagen in standaarduitvoering in België en Luxemburg. De waarden houden rekening met verschillen in de gekozen velg- en bandenmaat en de optionele extra uitrusting van het gekozen model.
Meer informatie over de officiële CO2-uitstoot en brandstofwaarden van nieuwe personenwagens is opgenomen in de "Gids CO2", die gratis te verkrijgen is in elk verkooppunt of bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, Directoraat-Generaal Leefmilieu (Victor Hortaplein 40 bus 10 te 1060 Brussel).
De waarden werden reeds op basis van de nieuwe WLTP-testcyclus berekend en voor een betere vergelijkbaarheid omgerekend naar NEDC. Bij deze modellen kunnen voor het berekenen van belastingen en andere voertuiggerelateerde heffingen die (ook) rekening houden met de CO2-emissie andere dan de hier vermelde waarden gelden.
Brandstofverbruik en CO2-emissie.
BMW 3 Reeks Berline:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 7,3–1,5
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 167–35
BMW 3 Reeks Berline plug-in-hybride:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 2,0–1,5
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 45–35
BMW 3 Reeks Berline M wagens:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 7,3–5,3
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 167–139
BMW 3 Reeks Touring:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 7,6–1,7
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 172–38
BMW 3 Reeks Touring plug-in-hybride:
Brandstofverbruik in l/100 km (gecombineerd): 2,2–1,7
CO2-emissie in g/km (gecombineerd): 49–38
De gegevens over brandstofverbruik, CO2-emissie en stroomverbruik worden berekend op basis van de voorgeschreven testprocedure VO (EU) 715/2007 in de geldende versie. De gegevens hebben betrekking op een wagen in standaarduitvoering in België en Luxemburg. De waarden houden rekening met verschillen in de gekozen velg- en bandenmaat en de optionele extra uitrusting van het gekozen model.
Meer informatie over de officiële CO2-uitstoot en brandstofwaarden van nieuwe personenwagens is opgenomen in de "Gids CO2", die gratis te verkrijgen is in elk verkooppunt of bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, Directoraat-Generaal Leefmilieu (Victor Hortaplein 40 bus 10 te 1060 Brussel).
De waarden werden reeds op basis van de nieuwe WLTP-testcyclus berekend en voor een betere vergelijkbaarheid omgerekend naar NEDC. Bij deze modellen kunnen voor het berekenen van belastingen en andere voertuiggerelateerde heffingen die (ook) rekening houden met de CO2-emissie andere dan de hier vermelde waarden gelden.